úterý 7. ledna 2020

Co mě v roce 2019 naučily orchideje.

Orchideje zbožňuju. Jsou to elegantní, krásné květiny, neotřelé, jedinečné svým původem, zvláštní svými nároky na péči. Nejednou mě překvapily. Dát jim tu správnou péči je jednoduché, samozřejmě u mě to znamenalo něco si o nich nastudovat, u nich zase značnou dávku trpělivosti.

A proto se s vámi chci podělit o to, co mě tyhle němé dámy naučily. Možná se těmito věcmi dá trošku zbořit pár zásad a mýtů, které u orchidejí jsou, to už záleží na vás. :)



Šedivá barva ne vždy znamená nutnost zálivky

Je všeobecně známo, že orchideje se mají zalévat buď jednou týdně (pro ty, kteří lpí na časovém určení), nebo tehdy, když se barva jejich kořenů změní ze zelené na šedivou. No není tomu vždy tak a není to vždy jediný ukazatel potřeby vody.
Když se pravidelně koukám na svou orchidej, kořeny sleduji, to ano, ale též se zaměřuju na substrát a nádobu, ve které je rostlina umístěna. Mnohdy se mi stane, že kořeny trochu zešednou, ale substrát je ještě vlhký, nebo jsou stěny uvnitř nádoby dokonce orosené. V ten moment vím, že ještě takové tři, čtyři dny klidně můžu počkat, než orchidej zaliju. Mimo to si můžete všimnout, když budete koukat u svých orchidejí, že kořeny šedé barvy můžou klidně jít ještě dál a zbarvit se témě do stříbrna. V ten moment zalévám.


Ne každý substrát je vhodný (i když je speciálně pro orchideje)

Po nákupu nové rostliny vždy přesazuji. Do nového substrátu. Prohlédnu si kořeny, zbavím je onoho "pěnového srdíčka", ve kterém vyrůstaly, a podívám se na celkový stav rostliny. K přesazení samozřejmě potřebuju kvalitní substrát, a přišla jsem na to, že ne každý substrát pro orchideje je vhodný k jejich růstu. Já osobně preferuji pouze kokosové chipsy. Nic jiného. V něm se mým orchidejím líbí nejvíc, já vidím jejich kořeny, ony mají světlo, vzdušno. Na druhou stranu se občas objeví nouze v podobě nedostupnosti substrátu, takže jsem jednou musela sáhnout po alternativě. Sice jde o substrát pro orchideje, no mně se příliš neosvědčil. Agro substrát obsahuje rašelinu, kterou nemám ráda. Je to bezcenný a neužitečný zdroj pro růst rostlin, stačí jediné přeschnutí, a substrát je nepoužitelný. Navíc neoplývá zrovna vysokou vzdušností, na kořeny není vidět a po nějaké době jsem zjistila, že se v ní původně prospívající orchideji zhoršil stav jejích kořenů. Pár jich uhnilo, přesto, že zálivka byla totožná, tedy jednou za týden až čtrnáct dnů. Rašelina prostě saje vodu jako houba, a to i zbytečně velké množství. V chipsech si berou největší podíl vody kořeny, v rašelině právě rašelina. Takže zvažte, jaký substrát kupujete.


Odkvetlé výhony nestříhat

Orchidej kvete několik měsíců, pak se květů zbaví, a zůstane po nich prázdný výhon. Co s ním? Občas jsem ustřihla výhon, ze kterého mohly klidně vyrůst další květy nebo dokonce nová rostlinka, při troše štěstí. :) Zdá se to jako mrňavost, ale zakládám si na tom, aby byl každý výhon rostliny využit v jeho celém potenciálu. Takže pokud výhon "nerezne" nebo neschne, nestříhat, maximálně odstřihnout těsně pod místem, kde byl naposledy květ. V době kvetení pak orchidej obrazí neuvěřitelným množstvím nových výhonů na původním "klasu".


Rosení není nezbytné

Ráda rosím svoje rostliny. Zvláště v letních měsících, kdy máme v našem podkrovním bytě horko celý den i noc. Ovšem rosení orchidejí v našich podmínkách přináší malou nevýhodu. U nás orchideje najdete v květináči stojící vzpřímeně. Proč je to problém? Když rosíte listy takto vzpřímené orchideje, voda nemá kam odtéct. Zůstává v srdci rostliny, a pokud se tomu děje často, může začít uhnívat. Ve svém přírodním prostředí deštného pralesa orchideje rostou na kmenech stromů, kde jim listy rostou šikmo, nebo dokonce úplně směrem dolů k zemi. Ostatně když orchidej přesadíte a nasměrujete ji, sama se začne sklánět k zemi. Na jedné straně bude mít listy svěšené dolů, na druhé straně vzdušné kořeny lezoucí ven z květináče za světlem a snažící se o něco zachytit. Přesně tak, jako je tomu v přírodě. Takže rosit klidně ano, ale dejte pozor, aby ve středu listů nezůstávala voda.

A pokud se chcete podívat na vlastní oči, jak taková orchidej roste na kmeni stromů, v pražské botanické zahradě máte možnost ve skleníku Fata Morgana. :) Já tam byla a opět se mi potvrdilo, proč jsem orchidejemi posedlá. :)

0 komentářů:

Okomentovat