čtvrtek 21. listopadu 2019

Výjimečné přesazování orchidejí na podzim a substrát, který nedoporučuji.

Rostliny na podzim trošku odpočívají. Tolik nerostou, vzhledem k menšímu množství světla nepotřebují moc vody. Takže ani přesazování není nejvhodnější v tuto pošmournou dobu. Jde o zbytečný stres a unavování rostliny.

Ovšem je pár výjimek, kdy by se rostlina přesadit měla. A to v akutních případech, jako je hniloba kořenů, nemoci rostliny apod., a dále, jako to dělám já, po nákupu nové rostliny. Já totiž když si ji přivezu domů, moc ráda se podívám, jak to vypadá tzv. "pod povrchem", jak je na tom substrát, jak vypadají kořeny...

To stejné se týkalo i mých dvou orchidejí Phalaenopsis. Obě jsem dostala darem. Co se dělo a jak to s nimi vypadalo, můžete vidět na fotkách.




U této orchideje šlo jen o kontrolu kořenů. Byla totiž nově přivezená z květinářství. A samozřejmě jsem udělala dobře. Nezdála se mi už podle květů. Má je menší, takové nějaké pochroumané, nevypadají moc dobře. A stejně to vypadalo i u kořenů. I přes vlhký substrát byla rostlina plná suchých kořenů, nezdravě vypadajících. 






A také jsem je zbavila onoho "srdíčka", ve kterých orchideje rostou už "od malička". Je to taková pěna, trošku připomíná dortový korpus (viz foto výše) :). Nerada v tomto orchideje nechávám, drží se tam voda, může to započít hnilobný proces v samém srdci rostliny. Kořeny jsem tedy takto provzdušnila a vyměnila substrát. Následující den jsem ji zalila, aby se pořádně napila.

A teď k té horší slečně.


U růžové Phaly šlo již o druhé přesazení. Ráda pěstuju rostliny za pomoci hydroponie, takže jsem tuto orchidej přesadila do "substrátu" leca, ale její reakce nebyla dobrá. 



Jak mám rostliny, které hydroponii milují, tak tahle orchidej ji vyloženě nesnáší. Musela jsem jí odstranit většinu kořenů, jelikož je měla prohnilé až běda. 


Podívejte se, jak její kořeny uhnívají. O naprostou většinu musela přijít, aby neuhynula.




Toto je stav po očištění. Většina kořenů je pryč, nechala jsem jí jen ty, které byly v pořádku. Těch bylo málo, zůstalo jí více vzdušných kořenů. 





"Rány" po odstranění nemocných kořenů jsem ošetřila skořicovou pastou. Má antibakteriální účinky, jde o jakýsi přírodní fungicid. Tak snad to holce pomůže.



Tak a toto je výsledek. Provzdušněná, odstranila jsem jí i všechny tři výhony s květy, aby ji moc nevysilovaly, když chuděra prošla takovou hrůzou a má méně kořenů. Přesadila jsem ji do nového substrátu a chvíli zůstane bez vody, aby se dala dohromady.

To mě přivádí k dalšímu tématu, a tím je právě substrát. Mám výborné zkušenosti se substrátem pro orchideje značky Floria, kde jde o směs kokosových chipsů a piniové kůry. Teď jsem sáhla po substrátu značky Agro a znovu už si jej nepořídím. Mám ráda hodně, hodně vzdušný substrát právě z chipsů a kůry, a Agro má minimální podíl kůry a jinak samá hlína. A to já nemám ráda. Kořeny v něm nejsou pořádně vidět, hodně drží vodu, déle než je zdrávo, a vůbec podle mě není pro orchideje moc vhodný. Za Floriu si připlatíte, ale máte opravdu parádní substrát. Navíc, když naliju hrnek vody pod orchidej, která "sedí" ve směsi kůry a chipsů, kořeny si vezmou zhruba půlku daného množství. Když naliju stejné množství pod orchidej, která je v substrátu od Agra, všechna voda je pryč. Což není zásluhou kořenů, ale právě substrátu. Takže za mě, Agro ne. Dám tomu šanci, ale myslím si, že na jaře budu orchideje přesazovat znovu.



Uvidím, jak se holkám bude dařit. Máte zkušenosti se substrátem pro orchideje značky Agro? Co na něj říkáte a jak si v něm orchideje vedou?

0 komentářů:

Okomentovat