úterý 5. listopadu 2019

Nejčastější otázky k péči o orchideje: Phalaenopsis

Kolem péče o orchideje se točí spousta otázek. Já nejčastěji dostávám dotaz, který se týká toho, že orchidej je nějaká polomrtvá a nekvete. A většinou problém vězí v přelití. Nebo naopak lidi zajímá, proč najednou rostlina půl roku nekvete, zda neudělali nějakou chybu.




Přečtěte si níže soubor otázek a odpovědí na ně. A v péči o orchideje se neztratíte. Dnešní článek chci věnovat péči o nejznámější Phaly (Phalaenopsis). Přičemž spousta věcí se dá aplikovat i na ostatní druhy orchidejí.


Q: Jak často mám rostlinu zalévat?

A: Jednou týdně vezměte orchidej do vany, vyndejte ji celou i s plastovým květináčem z obalu a prolijte sprchou substrát. Poté nechte rostlinu ve vodě stát hodinu až dvě. Jakmile uplyne uvedená doba, rostlinu vyjměte z vody, nechte okapat a vraťte zpět do nádoby, ve které jí uchováváte a umístěte zpět na své místo. Po týdnu zopakujte.

Poznámka: Pokud je rostlina starší a má mnoho kořenů, je potřeba najít pro zálivku trochu citu. Moje nejstarší Phala, která má tři a půl roku, má hodně kořenů a pokud na ni jde teplo z radiátoru a ještě světlo z okna (standardní proces - čím více světla, tím větší spotřeba vody), je schopná mít žízeň už po čtyřech dnech. Tady lze poradit jen jedno. Sledujte kořeny a listy.

Rostliny, které mají dostatek vláhy vypadají takto:

- Jejich kořeny jsou svěže a sytě zelené (mimo vzdušné kořeny, které se nachází mimo substrát)
- při pohledu do květináče je patrná vlhkost uvnitř plastového květináče
- listy jsou "zvedlé" (když mají moje orchideje málo vody a potřebují zalít, začne jim "padat" směrem dolů vždy ten nejhořejší list, jakmile je zaliju, list se opět zvedne)

Pokud pěstujete orchideje za pomoci hydroponie, pak stačí vodu pouze dolévat a občas vyměnit.



Q: Orchidej mi odkvetla. Co mám dělat se stonkem?

A: Na tuto otázku existují v zásadě dva pohledy. Jeden říká ustřihnout, druhý nestříhat. Vysvětlím je oba, i když já sama odkvetlý "klas" (jak jim ráda říkám :)) ustřihnu vždy.

Když orchidej odkvete, zůstává po ní prázdný klas (chcete-li, stonek, výhon). Na něm se ovšem nachází několik "spících oček", ze kterých může za nějakou dobu začít vyrůstat buď nový klas nebo dokonce nová, mladá rostlinka, které říkáme keiki.

Když prázdný klas necháte na rostlině, stanou se dvě věci:
1. Na konci prázdného klasu se objeví pár nových poupat (budou ale trošku menší a bude jich mnohem, mnohem méně; rostlina je vyčerpaná dodáváním živin do již jednou "použitého" klasu)
2. Klas začne odumírat (z vrchní části začne postupně červenat nebo žloutnout) - tady je výsledek jasný → ustřihnout)

Já vždy odkvetlý klas odstřihnu. Pokud červená, odstřihnu jej téměř u základu rostliny, celý jde pryč. Pokud nečervená, odstřihnu jej tak, aby na něm zůstala ještě taková tři spící očka. Odstřihlý klas si můžete "zasadit" a nechat z něj vyrůst keiki (ukážu vám v jiném článku).

Jak vidíte, máte na výběr. Až na jeden případ, kdy vám rostlina sama řekne, co máte dělat, a sice uschnutím stonku. Jinak je volba čistě na vás.



Q: Odspodu rostliny mi žloutnou listy. Co dělám špatně?

A: Vůbec nic. Jestliže vždy po nějaké době zežloutne ten nejspodnější list rostliny, jde o přirozený proces. Stejně jako u jiných rostlin. Orchidej se zbaví nejstaršího listu a roste dál. Nezapomeňte jej však šetrně odstranit. Orchidej vyjměte z obalu, zbavte ji substrátu, odstraňte odumírající či již mrtvý list a zasaďte ji do čerstvého substrátu.



Q: Poupata mi opadala. Proč?

A: Orchideje jsou "konzervy" a jakákoliv změna jim nesvědčí. Stačí méně světla nebo suchý vzduch, a začnou protestovat. Když má rostlina málo světla, poupata se nerozvinou. Když má příliš suchý vzduch, opadají. Když namočíte poupata, opadají. Stačí zajistit rostlinám dostatek světla a pokud člověk chce, může jim rosit listy. Pouze listy, ne květy ani poupata!



Q: Mám rostlinu hnojit, i když kvete?
A: Ano, klidně pokračujte v hnojení. Ovšem zima je pro rostliny obdobím klidu, takže já osobně orchideje hnojím poloviční dávkou hnojiva.



Q: Moje orchidej je vyprahlá, má zvadlé listy a nedaří se jí. Co s tím?

A: Jestliže se orchidej potýká s nedostatkem vláhy, což lze poznat na listech, které jsou najednou velmi křehké a jakoby zvadlé, je potřeba je zregenerovat vodní lázní. Jak na to, zmíním v samostatném článku.



Q: Jak svou orchodej rozmnožím?

A: Jediným způsobem množení takovýchto hybridů je za pomocí mladých rostlinek, které orchidej sama "vyžene", těm se říká keiki. Buďto je rostlina vytvoří sama ze spících oček, nebo lze využít odstřihnutých zdravých klasů (stonků) a za pomoci vytvoření pro orchideje přirozeného klima nechat keiki vyrůst. O tomto taktéž samostatný článek.



Q: Po opadání květů mi orchidej už pár měsíců nekvete. Kde dělám chybu?

A: Žádnou chybu neděláte. Po odkvětu orchidej usilovně sbírá síly na nové kvetení. Pokud rodí nové listy a kořeny, je naprosto zdravá a jen se připravuje na další období květu. Dopřejte jí hnojivo, trošku nižší teploty, zalévejte tak, jak jste zvyklí a ona se zase probudí. Moje orchideje odkvetly zhruba v červenci a první klasy se objevily až v říjnu, tedy květy by se měly objevit zhruba kolem vánoc, u některých dokonce až po novém roce. Orchideje rodí nové výhony na podzim, kdy klesnou teploty. Já růst výhonů podporuji tak, že dopoledne vždy otevřu na nějakou dobu okno, aby měly trošku chladněji, zase jej zavřu, a tak to opakuji každý den. Samozřejmě pokud se teploty drží kolem deseti stupňů, když jdou níž, nevětrám. Nižší teploty vybudí orchidej ke kvetení nebo k růstu nových výhonů.



Q: Jak často mám orchidej přesazovat?

A: Orchideje jsou rostliny, které nežijí v klasickém substrátu tvořeného z hlíny, ale ve vzdušném substrátu z kokosových chipsů. V přírodě žijí epifyticky na stromech, nemají substrát téměř žádný. Ale u pěstovaných orchidejí i substrát ztratí své původní vlastnosti a je potřeba jej vyměnit za nový. Já osobně přesazuji orchideje každé dva roky. A orchidej, kterou jsem si zakoupila, vždy přesadím poté, co si ji přinesu domů. Takhle mám šanci si prohlédnout i kořeny, zda neuhnívají, zda není orchidej nemocná apod.


***

Jestliže máte nějaké další otázky, sem s nimi, určitě jich máte v hlavě dost! :)

0 komentářů:

Okomentovat